12 Mei 2008

Di Sebalik Tabir Ibu al Quran (Luahan Rasaku)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang (1) Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam (2) Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang (3) Yang Menguasai Hari Pembalasan (4) Hanya kepada-Mu kami memperhambakan diri dan hanya Engkau tempat kami memohon pertolongan (5) Tunjukkan kami jalan yang lurus (6) Jalan mereka yang Engkau kurniakan nikmat bukannya (jalan) mereka yang Engkau murkai dan bukan juga (jalan) mereka yang sesat (7)

1) Dengan Nama-Nya, aku mulakan segala-galanya kerana dengan nama-Nya, segala-galanya bermula. Dengan sebab-Nya alam ini wujud. Dengan taufiqnya, aku dan engkau merasai kewujudan hidup. Sedarkah engkau, Dia mengajar kita agar menyebut nama-Nya setiap kali kita memulakan kerja. Apa jua yang kita lakukan, dengan nama-Nya. Tanpa-Nya, kita tidak bermaya. Tanpa izin-Nya, jangan harap sebutir zarah pun akan bergerak!

2) Bila aku memujimu kerana kebaikan yang engkau lakukan, hakikatnya pujian itu adalah untuk-Nya. Bila engkau memujiku kerana kelebihan yang ada padaku, hakikatnya pujianmu adalah milik-Nya jua. Mengapa? Kerana Dia memberi taufiq kepadamu untuk mengerjakan kebaikan. Kerana Dia mengurniakanku segala kelebihan. Maka hakikatnya, pujian kita adalah milik-Nya jua kerana Dia adalah punca segala-galanya. Dari-Nya datang dan kepada-Nya kembali. Kita merasai kewujudan-Nya meliputi alam ini. Ke mana saja kita pergi, tetap dalam kerajaan-Nya. Di mana saja kita bersembunyi, tetap diketahui-Nya. Mana saja kita berlari, tetap kepada-Nya jua. Oh! Memang tiada tempat untuk melepaskan diri.. Namun hati kagum melihat kehebatan-Nya. Cuma tiada tahu cara mengungkapkannya. Lalu Dia mengajar kita: Ucaplah wahai hamba-Ku, "Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam."

3) Kita rasa gerun. Ya, kita tahu siapa Dia. Dia pemilik alam ini. Kita takut, cemas dan resah. Hampir putus asa kerana tiada jalan untuk melepaskan diri. Sangkaan kita, Dia menguasai segala-galanya jadi Dia akan lakukan apa saja yang Dia ingin kepada kita. Ah! Memang cemas. Tapi rupa-rupanya Dia beri kita harapan. Dia menyatakan yang Dia Maha Pengasih dan Penyayang. Harapanku dan engkau subur kembali. Rupa-rupanya Dia mencintai kita. Menyayangi kita sehingga kita merasai kesegaran kasih sayang-Nya meresap jauh ke dalam sanubari. Aku menangis keharuan bila kenangkan kasih sayang-Nya. Aku tidak akan putus asa dan kecewa kerana walaupun engkau tinggalkan aku, Dia tetap bersamaku. Dia tetap sayangkan daku walau satu dunia membenciku. Oh Tuhan! Biarkan haruman kasih sayang-Mu menghiasi hidupku.

4) Namun Dia ingatkan, jangan tertipu dengan rahmat-Nya. Jangan hanya duduk senang lenang tanpa berusaha membalas kasih sayang-Nya. Dia telah buktikan kasih sayang-Nya kepada kita dengan memberi apa saja yang kita perlukan. Mana bukti cinta kita pada-Nya? Patutkah kita menerima cinta-Nya tanpa membalas kembali? Patutkah?? Jangan tertipu dengan kasih sayang-Nya. Segera bangkit beramal kerana kita bukan hanya hidup di dunia ini saja, selepas ini kita akan bertemu hari pembalasan amalan. Mana hendak larikan diri?? Dia menguasai hari itu. Menyesal tidak berguna. Mengapa tidak balas cinta-Nya ketika hidup di dunia dulu? Sekarang rasakan keadilan-Nya pula!!

5) Oh! Lemahnya aku.. Aku hanyalah hamba yang lemah. Ketika itu aku berteriak dengan suara hatiku, "Hanya Engkau Tuhanku dan aku hanya menjadi hamba-Mu. Bantulah aku untuk jadi hamba-Mu yang terbaik." Dia menciptaku, Dia menyayangi aku kerana aku adalah hamba-Nya. Bahagianya aku menjadi hamba-Nya..

6) Aku hanya mengharapkan petunjuk-Nya dalam meniti jalan ini. Jalan cahaya yang lurus agar aku dapat sampai segera pada-Nya. Tunjukkan aku jalan-Mu Tuhanku! Kerana aku rindu ingin bertemu dengan-Mu..

7) Oh, baru ku jelas. Jalan yang perlu aku lalui adalah jalan hamba-hamba-Nya yang diberi nikmat. Siapa mereka? Para Nabi, siddiqin, syuhada' dan orang-orang soleh. Jika aku ingin sampai pada-Nya, aku perlu ikut jejak langkah mereka. Oh Tuhan! Kurniakan aku cinta mereka, agar dengan cinta mereka, aku sampai pada-Mu. Bukan jalan Yahudi. Bukan jalan Nasrani. Apa guna hidup jika Engkau murka padaku.. Apa guna jalan jika hanya penghujungnya jalan mati. Jangan biarkan aku kebingungan dan kesesatan. Pimpinlah aku wahai Tuhanku, agar aku dapat sampai kepada-Mu sebelum ajal menjemputku... Amin..

Tiada ulasan: