06 Februari 2009

Karnival Jualan Kitab Antarabangsa

Alhamdulillah, semalam berakhirnya karnival jualan kitab antarabangsa sesi 2009 di Mesir. Tahun ini, saya berasa sangat puas hati membeli belah kitab-kitab menarik yang dijual di karnival kali ini. Berbaloi juga habiskan beribu LE dengan jumlah kitab yang agak banyak. Maklumlah, kitab-kitab yang dijual di Mesir memang murah-murah belaka walaupun rata-rata harga kitab naik tahun ini. Namun masih boleh dikira murah juga. Banyak juga kitab menarik yang saya temui. Memang tabiat saya bila mengunjungi karnival jualan buku antarabangsa setiap tahun, saya akan beli buku-buku yang payah ditemui di Mesir atau mungkin pelik tajuknya. Sebab itu saya biasanya akan mengunjungi gerai-gerai buku yang datang dari Arab Saudi, Yaman, Syria, Beirut, Morocco dan negara-negara selain Mesir. Rasa puas hati sangat bila ketemu buku-buku yang menarik dan jarang didengar. Saya juga berkesempatan singgah di gerai-gerai yang menjual kitab-kitab fiqh pelbagai mazhab khususnya mazhab Syiah Zaidiyyah dan Imamiyyah. Memang ini yang menjadi tumpuan saya. Maklumlah, saya belajar Fiqh Perbandingan Mazhab, jadi memang perlukan rujukan daripada mazhab lain khususnya dua mazhab Syiah ini. Berbanding kitab-kitab mazhab empat yang mudah didapati di Mesir, kitab-kitab mazhab Zaidiyyah dan Imamiyyah agak kurang dijual. Jadi kesempatan yang ada hanyalah ketika karnival tahunan saja. Insya Allah, mungkin dalam ruang waktu yang ada kelak, saya berminat untuk menulis tentang ulasan buku pula bertujuan untuk berkongsi bersama sidang pembaca. Bagi saya, suasana yang paling menyeronokkan di Mesir ini adalah ketika berlangsungnya karnival jualan buku setiap tahun. Seronok kerana boleh beli kitab yang pelbagai dengan harga yang murah pula. Suasana yang tiada di Malaysia..

Apapun, saya hanya ingin mengajak sidang pembaca supaya teruskan menyemai tabiat membaca. Membaca akan membantu kita untuk meneguhkan jati diri di samping menambahkan ilmu pengetahuan. Mari bercinta dengan buku!

p/s: Tahun ini habis paling banyak duit untuk buku sebab kebetulan pula zakat masuk bertepatan dengan karnival tahun ini. Apalagi, kita belanja lah untuk buku!

Tiada ulasan: