09 April 2008

Mempertahankan Diri


Musuh masih lagi menjajah negara kita. Membunuh kaum wanita dan kanak-kanak serta merampas harta benda kita. Oleh itu, memerangi mereka dan berusaha keras untuk mengusir mereka keluar dari tanah air kita serta mengembalikan semula hak milik kita yang dirampas tidaklah dinamakan sebagai tindakan keganasan (terrorisme) menurut syariat Allah Ta'ala. Bahkan ianya tidak bercanggah dengan undang-undang antarabangsa yang menyebut bahawa sesebuah negara itu tidak boleh dijajah dengan menggunakan kekuatan ketenteraan. Dengan mengguna pakai hukum ini juga, Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) sejak penubuhannya berusaha untuk mengembalikan negara-negara yang dijajah melalui ketenteraan kepada penduduknya kembali. Namun sayangnya, PBB tidak menggunakan hukum ini dengan adil dan saksama. PBB menjalankan hukum ini ke atas sebahagian negara, tetapi dalam masa yang sama memejamkan sebelah matanya daripada sebahagian negara yang lain pula bahkan membenarkan negara tersebut dijajah melalui kuasa ketenteraan. PBB mengiktiraf penjajahan tersebut sebagaimana yang ditunjukkannya terhadap tindakan Israel bahkan PBB menghukum mana-mana negara yang menentang penjajahan yang dilakukan Israel sebagai pengganas dan melanggar undang-undang antarabangsa. Dengan ini jelaslah kepada kita perbezaan di antara undang-undang Allah Ta'ala yang tidak membezakan sesiapa pun dalam perkara kebenaran dan keadilan sebagaimana firman-Nya yang berbunyi mafhumnya:

Dan janganlah kebencian kamu terhadap sesuatu kaum mendorong kamu untuk tidak berlaku adil. Hendaklah kamu bersikap adil kerana ianya lebih hampir kepada taqwa. (Surah al Maidah: 8) dengan undang-undang ciptaan manusia yang diatur menurut hawa nafsu dan kepentingan tertentu. Ini merupakan perkara yang sedia maklum mengenai PBB dan Majlis Keamanannya. Akan tetapi apa yang ingin saya rakamkan menerusi artikel ini ialah kenyataan bahawa akal fikiran manusia hari ini telah lenyap di mana neraca yang Allah Ta'ala letakkan untuk menimbang mana yang baik dan mana yang buruk serta mengenal mana yang ma'ruf dan mana yang mungkar telah tiada lagi di sisi mereka. Keadaan ini telah diramalkan oleh Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam ketika Baginda menceritakan tentang umat zaman ini menerusi hadithnya yang berbunyi mafhumnya:

Sesungguhnya akal fikiran umat zaman itu telah lenyap sehingga dikatakan kepada seseorang, "Betapa lucunya apa yang kamu fikirkan!" Tambahan pula hatinya tiada iman walaupun sebesar atom.

Inilah yang terjadi terhadap golongan yang gila ini di mana akal fikiran mereka telah lenyap sehingga ke peringkat menjadi kaki ampu dan pak turut terhadap pemahaman, pemikiran dan ucapan orang lain. Kriteria ini sudah cukup untuk membuktikan kegilaan dan kehilangan fikiran seseorang sebagaimana yang telah dinyatakan di dalam hadith. Ini adalah kerana kewajipan orang yang berakal ialah mengukur sesuatu perkara dengan menggunakan pemikirannya sendiri bukan dengan pemikiran orang lain serta memahami sesuatu isu berdasarkan pemikirannya sendiri mengikut kaedah-kaedah yang diterima pakai oleh golongan yang berakal juga. Apabila dia menghukum sesuatu isu, maka hukumannya bukan mengikut hukuman pihak lain secara membuta tuli seolah-olah dia seperti binatang ternakan yang ditarik oleh tuannya kemana saja walaupun ke tempat penyembelihan untuk disembelih, dilapah dan dicincang!


Inilah realiti golongan yang melaung-laungkan bersama pihak musuh Islam bahawa tindakan yang dilakukan oleh para pejuang pembebasan di Palestin dan negara-negara jajahan lain adalah tindakan keganasan terhadap golongan Yahudi Zionis dan melanggar undang-undang! Wahai golongan yang mendakwa memiliki akal fikiran yang waras! Bagaimana tindakan ini boleh dikatakan sebagai keganasan dan pelanggaran undang-undang? Sedangkan para pejuang ini mempertaruhkan nyawa mereka melalui istisyhad (bom berani mati) hanya untuk menewaskan musuh yang menjajah tanah air mereka dan membunuh bangsa mereka yang tidak bersalah sama ada secara individu mahu pun beramai-ramai hatta ketika mereka sedang bersembahyang di Masjidil Aqso padahal kawasan Masjidil Aqso adalah kawasan yang aman dan dilarang daripada penumpahan darah. Katakan kepada saya wahai golongan yang mendakwa memiliki akal yang waras dan pemahaman terhadap politik, siapa sebenarnya pengganas jika diukur menurut akal yang waras dan pandangan yang betul? Adakah golongan yang menjajah Palestin dengan menggunakan kekuatan ketenteraan, mengusir penduduknya yang menderita, membunuh anak-anak yang tidak berdosa secara beramai-ramai mahupun bersendirian, menghalang mereka daripada segala yang mereka miliki sehinggakan tempat tidur sekalipun!! Atau yang dikatakan pengganas itu golongan yang tertindas ini? Yang berjuang bermati-matian mempertahankan negara, keluarga dan harta benda mereka??! Tidak diragui lagi bahawa akal yang waras berpandukan piawaian kebenaran dan keadilan serta tidak menurut telunjuk pihak lain akan mengatakan bahawa pengganas yang sebenar adalah mereka yang merampas tanah air anda. Menghalau anda dari rumah anda sendiri dengan menggunakan senjata yang menggerunkan. Justeru, menjadi kewajipan bagi golongan yang berhadapan dengan penjajahan dan kezaliman ini untuk berjuang dan mempertaruhkan nyawanya bertujuan membebaskan tanah airnya daripada cengkaman penjajah serta mengusirnya sebagaimana mereka diusir dulu. Ketika itu, mereka layak digelar pejuang yang menentang penjajah bahkan syahid sekiranya mereka terbunuh kerana orang yang terbunuh ketika mempertahankan hartanya, maka dia adalah syahid walaupun seluruh penduduk dunia ini memanggilnya sebagai pengganas. Yang penting ialah, penilaian kita melalui akal yang waras dan hati yang murni. Penilaian ini yang diguna pakai. Adapun penilaian orang yang telah lenyap akalnya dan mati jiwanya walaupun dia masih lagi berjalan di muka bumi ini, maka penilaian mereka ini telah terbalik dan menjadi sempit kerana mereka mengikut telunjuk orang lain. Mereka ini tidak ubah seperti keldai yang menanggung kitab-kitab yang tebal namun ia sendiri tidak tahu isi kandungannya. Kita berlindung dengan Allah Ta'ala daripada golongan yang sebegini sifatnya.

* Artikel ini ditulis oleh al 'Allamah al Muhaddith Sayyid Abdul Aziz bin Siddiq al Ghumari al Hasani. Saya telah menterjemahkannya berserta sedikit olahan.

Sumber: http://www.alghomari.com/al_makalate/ar18.html

Tiada ulasan: