08 Mac 2009

Maulidur Rasul

Saya sebenarnya tidak mempunyai idea untuk menulis tajuk yang sesuai sempena Rabi'ul Awwal kali ini. Maklumlah saban tahun kita menyambut Maulidur Rasul. Saban tahun kita akan berbicara tentang perkara yang sama. Saban tahun juga pasti timbul isu yang 'hangat' sekitar sambutan Maulidur Rasul ini. Adakah ianya diharuskan oleh syara' ataupun bida'ah sebagaimana dakwaan sesetengah pihak. Saya tidak berminat untuk berbicara mengenai soal ini kerana bagi saya ia adalah perkara yang telah lama diselesaikan oleh para ulama' silam menerusi kitab-kitab karangan mereka. Golongan yang menimbulkan isu ini hanyalah golongan yang sengaja ingin menimbulkan provokasi bertujuan untuk mencari publisiti murahan. Jadi golongan sebegini bagi saya tidak perlu dilayan. Hanya membazirkan masa sahaja sedangkan kita masih ada agenda lebih besar yang perlu kita fikir bersama dan cari jalan penyelesaiannya.

Namun secara peribadi saya menyatakan bahawa sambutan Maulidur Rasul sememangnya perlu diteruskan. Bukan berdasarkan dalil kerana jika berdasarkan dalil, ternyata yang rojihnya sambutan Maulidur Rasul itu adalah harus bahkan mustahab (sunat). Inilah pendapat muktamad yang dikeluarkan oleh para ulama' yang hebat-hebat terdiri dari kalangan fuqaha', muhaddithin dan mujtahidin. Jadi kita tidak perlu terima pakai kata-kata golongan yang ilmu mereka tidak mencecah sedikit pun batas ilmu golongan ulama' yang hebat-hebat ini. Saya nyatakan sambutan ini perlu diteruskan berdasarkan realiti suasana sekarang. Apa tujuan kita menyambut Maulidur Rasul? Tujuan paling utama sekali ialah untuk memperkenalkan siapa sebenarnya Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم kepada umat Islam. Apatah lagi dalam zaman ini yang umatnya tidak mengenal siapa Rasulnya. Kerana itu bila pihak orientalis dan juga pendakyah-pendakyah ideologi sesat membuat tuduhan-tuduhan palsu berkaitan peribadi Baginda, kita hanya mampu terlopong. Bukan tidak ada yang menjawab, tetapi kita lemah kerana kita sendiri sebagai umat Baginda tidak kenal Baginda, apatah lagi pihak musuh. Justeru, sambutan Maulidur Rasul sememangnya sangat relevan dalam suasana sebegini. Bila Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم dihina, kita kagum bila bantahan di seluruh dunia dilaungkan. Cuma ia sekadar tinggal demonstrasi. Tindakan susulan bagaimana? Umat Islam sendiri di tengah bantahan tersebut masih ada lagi yang tak kenal Rasul. Itulah peri pentingnya sambutan ini diteruskan. Bahkan tidak melampau jika saya katakan bahawa sambutan ini boleh mencapai hukum wajib (pada pandangan saya) kerana mengenali Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم itu wajib. Kewajipan mengenali Baginda itu membawa kepada kewajipan-kewajipan yang lain seperti cintakan Baginda, taatkan Baginda dan apa sahaja perkara yang berkaitan dengan risalah Baginda. Kaedah menyebutkan:

ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب

Ertinya: Apa sahaja perkara yang tidak sempurna kewajipan kecuali dengannya, maka perkara itu menjadi wajib.

Oleh itu sambutan Maulidur Rasul menjadi wajib kerana ia menyempurnakan kewajipan mengenali Baginda lebih-lebih lagi dalam zaman ini yang ahlinya lebih mengenali artis, pemain bola sepak atau bintang ternama berbanding mengenali Rasulnya sendiri. Tanya mereka tentang artis pujaan mereka, pasti mereka boleh menceritakannya secara panjang lebar berbanding jika kita minta mereka untuk menceritakan tentang Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم walaupun hanya beberapa baris ayat, pasti tidak selebar apa yang mereka ceritakan tentang artis tadi. Itulah realitinya...

Konklusinya, sambutan Maulidur Rasul perlu diteruskan kerana ianya mempunyai nilai dakwah yang tersendiri. Nilai yang sangat bermanfaat untuk umat Islam kini yang semakin lalai dan leka. Cuma bagaimana untuk merealisasikan sambutan Maulidur Rasul yang boleh memberi kesan umum, saya nyatakan jangan lah terlalu rigid dengan cara yang ada. Pelbagaikan cara, yang penting matlamat tercapai dan dapat dirasai kesannya oleh semua. Salam Maulidur Rasul dari Perlembahan Nil.

p/s: Kebetulan Maulid jatuh pada hari Isnin, jadi marilah kita pakat puasa sunat sama-sama. Ikut cara Nabi yang berpuasa pada hari Isnin dengan alasan hari tersebut adalah hari kelahiran Baginda.

Humair,
Hayyu Sabi', Madinah Nasr,
Kaherah, MESIR.


1 ulasan:

Jay berkata...

alhamdullilah,, saya pun nak puasa sunat...