26 Jun 2008

Selamat, Aman & Makmur??



Tajuk ini adalah manifesto yang diutarakan oleh Barisan Nasional (BN) ketika pilihan raya yang lalu. Saya sengaja meletakkan tanda tanya pada tajuk ini kerana ada sesuatu yang menarik perhatian saya untuk diulas khususnya berkenaan suasana yang berlaku di negara tercinta Malaysia mutakhir ini.


Tanda tanya diletak sebagai satu persoalan yang berlegar dalam fikiran saya: Mengapa manifesto ini dipilih oleh BN?


Kemudian, adakah manifesto ini terlaksana atau mampu dilaksanakan?


Manifesto 'Selamat, Aman dan Makmur' adalah manifesto yang menarik. Boleh jadi ini antara faktor BN masih lagi menjadi pilihan rakyat ketika pilihan raya yang lalu. Cuma terlebih dahulu saya ingin menjawab soalan pertama mengenai slogan ini: Mengapa slogan ini dipilih?


Jawapan bukan daripada saya. Saya bertemu jawapan ini ketika berbincang secara ringkas dengan bekas guru saya di Maahad dahulu (beliau datang ke sini dalam rangka lawatan kerja). Beliau menyatakan BN memilih slogan ini kerana tahap keselamatan dan keamanan di Malaysia sebenarnya berada dalam keadaan yang membimbangkan. Sambil membuat perbandingan di antara tahap keselamatan di Mesir, Syria dan Malaysia, beliau mengatakan, "Kalau di Syria, keselamatan masih lagi terjamin. Baik dalam rumah mahupun di luar rumah. Kalau di Mesir pula, tahap keselamatan di luar rumah agak kurang terjamin walaupun tidak ketara khususnya buat warga asing namun di dalam rumah, masih lagi rasa selamat. Tetapi di Malaysia tidak lagi. Dalam rumah atau luar rumah, tak selamat. Luar rumah kena rompak. Kalau duduk dalam rumah pun dirompak juga. Sebab itu, slogan ini dipilih." Saya melihat ada rasionalnya pendapat beliau ini. Saya teringat dalam mesej yang dihantar oleh ibu saya, beliau menyatakan kawasan perumahan tempat kami tinggal sudah tidak selamat lagi. Selain disenaraikan sebagai 'black area', kejadian pecah rumah juga sering berlaku. Rumah saya turut menjadi mangsa! Nasib baik ibu dan ayah tiada apa-apa.. Kalau begini keadaannya, memang sesuai sangat slogan ini dipilih.

Soalan kedua: Terlaksanakah slogan ini atau adakah ia mampu dilaksanakan?


Jawapannya: Kalau menurut penilaian saya setakat ini, belum lagi. Bukan setakat Selamat dan Aman, Makmur pun belum tentu lagi. Saya terbaca di akhbar Harakah Daily bahawa slogan ini hanya bawa celaka. Ini bahasa akhbar tersebut. Masalah terkini yang berkaitan dengan slogan ini adalah masalah kenaikan harga minyak yang masih lagi hangat dibicarakan. klik di sini.


Saya tidak ingin mengulas panjang tentang slogan ini. Kesimpulan mudah yang ingin saya buat ialah kembali semula menghayati ajaran Islam. Itu sahaja.


Jika pengamalan Islam sebagai cara hidup diterapkan di kalangan rakyat Malaysia, maka slogan ini tidak perlu wujud. Kalimah 'Islam' itu sendiri telah memberikan makna 'Selamat, Aman dan Makmur'. Itu baru kalimah. Bagaimana pula dengan isi kandungannya? Sudah tentu sekali!


Masalah mengapa Malaysia ditimpa huru hara sehingga tidak selamat lagi walaupun sering digembar gemburkan bahawa negara kita selamat adalah kerana Islam tidak dihayati dengan penghayatan yang sebenar. Hanya sekadar termaktub di dalam perlembagaan bahawa ia adalah agama rasmi. Ditambah pula dengan pengenalan terhadap 'Islam Baru' yang bernama Islam Hadhari. Saya malas hendak berbicara tentang Islam Hadhari kerana sudah banyak pihak yang memperkatakan mengenainya dari sudut pro dan kontra.


Cuma bila berbicara mengenai maksud penghayatan Islam yang sebenar, ia bukan sekadar retorik semata. Bukan juga terbatas pada ibadah sahaja. Yang penting ialah Islam itu cara hidup yang lengkap merangkumi segenap aspek. Aspek muamalah, ekonomi, pemerintahan dan sebagainya. Kalau ini difahami dan dihayati, maka tidak perlu lagi slogan 'Selamat, Aman dan Makmur'. Kerana Islam mengandungi ini semua.


Sudah tiba masa untuk kita berbicara mengenai Islam dari segenap aspek. Tidak terbatas pada ibadah semata. Kalau Islam itu hanya sekadar amalan ibadah dan upacara-upacara tertentu, apa bezanya Islam dengan agama lain?? Jadi baik ketika berada di masjid. Bila di luar masjid, bebas! Suka hati lah nak bermuamalah macam mana pun. Satu tanggapan yang benar-benar menyimpang!


Untuk merealisasikan ini, sememangnya kita perlukan kuasa untuk memastikan Islam boleh ditegakkan kembali. Bukan lagi sebagai retorik. Bukan lagi sekadar ibadah sahaja. Dan saya pasti, sidang pembaca faham apa maksud saya..


Benarlah ramalan Kenabian bahawa di akhir zaman nanti, akan ada pegawai-pegawai penguatkuasa yang kita panggil sebagai polis. Kenapa? Kerana akhir zaman ini, jenayah semakin menjadi-jadi. Mengapa? Kerana Islam tidak diamalkan lagi. Hanya pada nama saja. Di Malaysia pula, polis pun macam penjenayah juga. Membelasah pihak-pihak yang tak bersalah sebagaimana yang dilaporkan di dalam akhbar. Belum dikira salah laku yang lain lagi. Kenapa? Kerana taqwa tiada di hati pihak polis. Mengapa? Kerana Islam tidak dihayati.


Cuba bayangkan suasana apabila Islam diamalkan. Taqwa ada di hati pemimpin dan rakyat. Muamalah yang bersih. Pemimpin yang adil. Hasil negara yang diurus dengan bijak. Sehingga slogan al Quran bergema 'Negara yang Baik serta mendapat keampunan Allah'. Namun apakan daya, kita sekarang berangan saja lah...


Konklusinya, saya sering tegaskan bahawa perjuangan masih belum selesai. Bukan perjuangan memartabatkan Melayu, tapi perjuangan memartabatkan Islam. Setiap kita bertanggungjawab dalam menyumbang kepada perjuangan Islam. Kalau dalam fikiran kita tiada lagi pemikiran untuk memartabatkan Islam, apa yang tinggal lagi?? Adakah kita ini orang Islam?? Tepuk dada, tanya iman..

Tiada ulasan: