06 Mac 2008

Analisa Diri Anda

Selama ini, adakah sembahyang yang saya dirikan, dilakukan dengan sempurna rukunnya, khusyuknya, adabnya dan ikhlas? Atau sekadar melaksanakan kewajipan lalu dikerjakan seperti melepas batuk di tangga?

Selama ini, adakah puasa yang saya tunaikan, dilakukan dengan sempurna rukunnya, penghayatannya, adabnya dan ikhlas? Atau sekadar melaksanakan kewajipan kerana takut dituduh tidak berpuasa? Atau sebagai sekadar syarat untuk menyambut hari raya?

Selama ini, adakah zakat yang saya tunaikan, dihulur dengan penuh keikhlasan dan prihatin terhadap nasib umat Islam yang kurang bernasib baik? Atau saya tunaikan zakat kerana ianya menjadi potongan wajib daripada pendapatan? Atau terpaksa? Atau kerana ingin memperlihatkan kepada orang lain bahawa saya tunaikan zakat? Atau saya tak tunaikan zakat langsung??!

Selama ini, saya berkerja, belajar atau apa sahaja tindakan saya, adakah ianya dilakukan dengan penuh keikhlasan serta mengikut adab dan piawaian yang ditetapkan syara'? Atau selama ini saya bertindak kerana terpaksa? Atau kerana tujuan tertentu? Atau kerana ingin memberitahu orang lain bahawa saya berkebolehan? Atau kerana ingin memancing undi? Atau kerana ingin menjaga status? Atau.. Atau.. Atau..??!

Selama ini, adakah saya melayan ibu dan ayah dengan baik? Atau saya sering melawan cakap mereka? Atau saya hanya pandai menyusahkan mereka? Atau saya hanya tahu minta wang daripada mereka? Atau saya hanya tahu merungut bila diminta buatkan sesuatu yang mereka suruh? Atau? Atau??!

Selama saya berkawan dengan seseorang, adakah saya ikhlas dan sentiasa bersamanya ketika susah dan senang? Atau saya hanya bersamanya ketika senang? Atau saya bersamanya kerana minat yang sama? Atau kerana saya ingin mengeksploitasi dia? Atau? Atau??!

Akhirnya, selama saya hidup di dunia ini, sebanyak mana bekal yang telah saya siapkan? Atau saya merasakan usia masih muda lagi? Hidup masih panjang lagi? Banyak perkara yang belum dinikmati lagi? Atau??!!

Di mana saya ye? Adakah ini adalah saya selama ini?

Tiada ulasan: