03 Mac 2008

Benarkah Kenyataan Ini?

Pembangkang tidak diperlu
Oleh Ahmad Naim Tahir

Rakyat diminta ketepi rayuan parti lawan wujud pemeriksaan berimbang

SEREMBAN: Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan, berkata Barisan Nasional (BN) tidak memerlukan pembangkang untuk pemeriksaan berimbang (check and balance) kerana segala projek pembangunan dilaksanakan untuk kepentingan rakyat, bukan disebabkan ada pembangkang dalam Dewan Undangan Negeri (DUN).

Beliau yang juga Pengerusi BN negeri berkata, kerajaan negeri juga mempunyai pelbagai dasar lengkap sebagai panduan pembangunan yang turut dipamerkan kepada rakyat untuk pandangan dan maklum balas sebelum ia dilaksanakan dengan pemantauan dilakukan wakil rakyat BN sendiri.

"Apa yang nak diperiksa dan diseimbangkan, kerajaan bentangkan pelan struktur kepada orang ramai untuk bagi pandangan sebelum membuat dasar. Pelaksanaan dasar itu kerja kerajaan dan wakil rakyat BN akan periksa pelaksanaannya... jadi, apa yang nak `check and balance' lagi.

"Kita bukan bangunkan negeri sebab ada pembangkang dalam dewan (DUN)... kita dah ada pelan induk sehingga 2020, dasar pelaburan, pelancongan, pelajaran dan sosial. Jadi, tak payah ada pembangkang kerana mereka hanya akan cakap pasal longkang atau apa-apa isu yang amat remeh-temeh," katanya.

Mohamad berkata demikian selepas merasmikan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Ladang Sungai Salak, Taman Seremban Jaya dan menyampaikan bantuan kepada setinggan Kampung Bahagia, di Senawang, dekat sini, semalam.
Beliau meminta rakyat supaya tidak terpengaruh dengan rayuan pembangkang supaya memilih calon mereka kononnya untuk mewujudkan pemeriksaan berimbang, sedangkan kerajaan tidak pernah gagal melaksanakan pelbagai projek pembangunan untuk kepentingan rakyat.

"Berapa banyak pembangunan sudah dibuat kerajaan dalam tempoh empat tahun ini... buat jalan sekitar Seremban saja sudah membabitkan belanja RM1 bilion. Macam-macam lagi kita buat... Jalan Kuala Pilah dan jalan baru dari Kajang ke Seremban," katanya.

Mengenai keyakinan DAP untuk mempertahankan DUN Lobak dan Bahau, selain merampas beberapa DUN lagi di kawasan pengundi majoriti Cina di negeri ini seperti Bukit Kepayang dan Mambau, Mohamad berkata, biarlah pembangkang dengan keyakinan mereka.

"DAP yakin dapat tiga (kerusi), Pas dapat empat dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dapat lima... apa kita ni bodoh sangat sehingga dia (pembangkang) boleh menang begitu banyak kerusi, tapi tak apalah kerana kita juga yakin dan saya sudah nasihatkan jentera BN supaya jangan terlebih yakin.
"Bagi saya, rakyat dah tahu prestasi BN... di Seremban, tak ada lagi isu. Pada 2004, DAP menang Lobak kerana ada isu kerajaan nak pindahkan pasar besar dan perkuburan Cina, tetapi kita putuskan kedua-duanya tidak dipindahkan, sebaliknya membelanjakan pula RM7 juta untuk naikkan taraf pasar besar," katanya.

Beliau juga membidas DAP kerana hanya pandai berjanji, tetapi tidak ditunaikan termasuk pada 2004 apabila penyandang kerusi DUN Lobak daripada parti pembangkang itu, Loke Siew Fook berjanji membeli bas untuk mewujudkan pusat khidmat bergerak, tetapi masih belum dilaksanakan sehingga kini.

"Saya ada keratan akhbar mengenai janji Loke itu... mana basnya, mana pusat khidmat bergerak yang dijanjikannya, sedangkan BN dah buat macam-macam," katanya.

*Sumber: Berita Harian, 3 Mac 2008.

Komentar saya

Mana ada perkara yang sempurna di dunia ini kecuali al Quran dan Sunnah. Justeru, disebabkan tiada kesempurnaan pada setiap perkara menyebabkan ia perlu kepada "check and balance" supaya perkara tersebut sentiasa berada dalam piawaian yang terbaik. Dakwaan MB Negeri Sembilan ini bagi saya memalukan. Seolah-olah ucapan ini lahir daripada pemikiran yang tergopoh-gapah sehingga terlupa bahawa apa jua perkara perlukan "check and balance". Tiada yang sempurna kecuali Allah dan Rasul. Sebab itu, hanya al Quran dan Sunnah saja yang boleh menjadi kayu pengukur terhadap semua perkara bagi memastikan ianya mengikut piawaian yang telah ditetapkan. Semua orang walaupun berada dalam kedudukan terbaik, perlukan pembangkang kerana bukan semua orang sempurna. Kita sememangnya perlukan teguran dan kritikan supaya kita tidak terlalu mudah berpuas hati dengan usaha kita selama ini. Jika tiada kritikan juga "check and balance", maka kita tidak sedar kesalahan kita dan akhirnya kita merasa bahawa apa yang kita usahakan selama ini adalah yang terbaik. Islam mengajar kita supaya sentiasa berlapang dada dan menerima setiap teguran dan kritikan dengan ikhlas kerana ianya tidak lain adalah untuk kebaikan kita juga. Bahkan ada kata-kata hikmah yang mengungkapkan bahawa kritikan musuh itu lebih ikhlas berbanding teguran seorang teman setia kerana boleh jadi teguran seorang teman adalah berdasarkan kepada kepentingan peribadi namun teguran musuh adalah teguran yang benar pada kebiasaannya. Oleh kerana itu, tidak logik jika kita tidak perlukan pembangkang. Ditakdirkan suatu hari nanti, PAS atau sesiapa saja selain BN dapat memerintah, bukankah BN juga akan bertukar menjadi parti pembangkang yang akan membangkang parti yang memerintah? Apa tujuan bangkangan? Tidak lain antaranya untuk mewujudkan "check and balance". MB perlu sedar, tidak ada makhluk yang sempurna di dunia ini. Kerana itu tiada siapa pun yang boleh terlepas daripada teguran dan kritikan. Mana-mana dakwaan yang tidak menurut piawaian ini, dakwaan itu adalah omongan kosong!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Muktamar PAS baru ni TGHA minta semua ahli rasa PAS sebuah parti sempurna!!! (Kecuali dibetulkan ayat iaitu ... sebuah parti yang mementingkan kesempurnaan i.e. perfection)