12 Mac 2008

Kerajaan Baru

Pilihanraya telah pun berlalu. Keputusannya telah diketahui dan kerajaan baru telah pun dibentuk. Rata-rata mengatakan bahawa keputusan pilihanraya kali ini adalah suatu yang di luar jangkaan sehingga tercetusnya perkataan 'tsunami politik' atau 'tsunami pembangkang'. Namun secara jujurnya saya menyatakan bahawa ia memang di luar jangkaan. Barisan Nasional hilang majoriti undi 2/3, 5 negeri jatuh ke tangan pembangkang dan beberapa negeri yang merupakan kubu kuat BN berjaya ditembusi pembangkang. Apa hikmah di sebalik keputusan pilihanraya kali ini, pasti semuanya memiliki jawapan masing-masing.

Saya melihat BN kali ini tidak boleh duduk selesa. Apa jua keputusan yang akan dicapai selepas ini di parlimen, sudah pasti tidak boleh dilaksanakan sewenang-wenangnya. Sememangnya kewujudan pembangkang yang ramai di parlimen boleh menjadi 'check and balance' kepada kerajaan yang memerintah sekarang ini agar lebih telus dalam melaksanakan agenda pembangunan negara. Saya teringat pada ucapan MB Negeri Sembilan yang diucapkan beberapa hari sebelum pilihanraya bahawa BN tidak perlukan pembangkang untuk 'check and balance', ternyata ucapan angkuh ini memakan diri sendiri. Saya melihat antara faktor kekalahan BN kali ini adalah kerana mereka terlalu yakin bahawa kemenangan akan selalu memihak kepada mereka sedangkan mereka lupa bahawa kekuasaan dan pemerintahan itu milik Allah Ta'ala. Dia berhak mengurniakannya kepada sesiapa yang Dia kehendaki dan Dia mampu menariknya kembali. Di samping desas-desus bahawa PM kita diminta bertanggungjawab di atas kekalahan ini dengan meletakkan jawatan.

Sudah tiba masanya BN membuat 'post mortem' untuk mengkaji punca kekalahan mereka. Ternyata mereka perlu lebih berhati-hati selepas ini dalam rancangan dan tindakan yang akan dilaksanakan. Mereka perlu sedar bahawa mereka telah hilang majoriti 2/3, maka mereka perlu berlapang dada menerima sebarang kritikan daripada pembangkang selepas ini. Keputusan pilihanraya kali ini sebenarnya adalah jawapan rakyat buat BN bahkan jawapan Allah Ta'ala buat keangkuhan mereka. Nasihat saya buat BN: Jangan angkuh sangat!

Saya tidak pasti adakah mereka akan sedar diri atau tidak selepas ini. Cuma kita berharap kerajaan baru ini akan lebih telus dan teliti dalam melaksanakan agenda pembangunan yang menjurus kepada kebajikan dan kepentingan rakyat. Itu yang rakyat inginkan sebenarnya. Moga keseimbangan yang wujud dalam parlimen kelak akan membuahkan natijah yang baik. Apapun kita tunggu dan lihat untuk tempoh 4 tahun akan datang. Ke arah kerajaan baru yang benar-benar gemilang, cemerlang dan terbilang!

Tiada ulasan: