02 April 2008

April Fool!

Bulan April tiba lagi. Saban tahun, setiap kali tibanya bulan April, pasti ada yang terkena. Terkena sakat, tipu dan sebagainya. Kemudian melaungkan: April Fool!! Sejak kecil lagi saya telah mendengar perkataan ini. Saya masih ingat lagi, ketika kecil dulu saya sering terkena dengan sepupu yang menyakat bila kami bermain bersama. Disakatnya saya sehingga saya merasa cemas dan tiba-tiba dia pun ketawa sambil menjerit: April Fool!! Memang terasa geram bila diperlakukan begitu, namun yalah, kanak-kanak. Rasa geram seketika saja, kemudian saya pun balas semula hehe.. Indah zaman kanak-kanak dulu. Lagi pun saya bukan tahu sangat apa itu April Fool. Yang saya tahu, bila tiba bulan April, masa untuk menyakat dan menipu pun tiba. Kemudian bila dah terkena, jerit: April Fool!!

Bila saya fikir-fikir balik, saya bertanya: Siapa yang 'fool' (bodoh)? Bulan April ke? Atau orang yang kena tipu? Atau orang yang menyakat? Atau semua orang jadi 'fool' (bodoh) bila tiba bulan April? Siapa yang mengasaskan April Fool? Apa tujuannya? Apa faedah yang boleh kita dapat daripada April Fool? Saya berfikir dan berfikir walaupun sebenarnya masalah ini telah ramai yang memperkatakan mengenainya. Kalau di sini (Mesir) kami hanya tahu 'ful' (sejenis kacang merah yang dimakan bersama 'isy) sahaja, tapi 'fool' (bodoh), kami tak tahu. Cuma kesimpulannya, April Fool adalah sambutan yang tidak berasas, merepek bahkan haram! Itu kesimpulan saya secara asas.

Sekarang kita lihat siapa yang mengasaskan April Fool. Saya pernah terbaca mengenai perkara ini, tetapi sayangnya saya terlupa tentangnya. Yang penting secara umum, ia bukan daripada gagasan Islam. Ia dicipta oleh orang bukan Islam. Tak pasti apa tujuannya. Ada pelbagai andaian. Boleh jadi untuk suka-suka atau mengajar kita supaya berbohong dan menyakiti orang lain. Atau mungkin ada tujuan lain selain yang disebutkan tadi. Namun kebiasaannya, orang akan menggunakan April Fool dengan tujuan untuk mengenakan orang lain melalui gurauan yang melampau diselangi dengan penipuan. Kemudian bila dah terkena, mesti jerit: April Fool!!

Apa faedahnya kita sambut April Fool? Adakah ia boleh mengeratkan ukhuwah? Atau boleh memberi ruang kepada kita seluas-luasnya untuk menipu dan menyakat orang lain? Maklumlah, kita hanya berpeluang menipu sepuas-puasnya dalam bulan April sahaja walaupun kita sebenarnya selalu menipu dan menyakat orang lain.

Daripada pernyataan-pernyataan di atas, saya terus membuat kesimpulan mudah tanpa ragu-ragu: April Fool haram. Kenapa saya kata begini? Kerana sebab-sebab berikut:

1) April Fool diasaskan oleh orang bukan Islam. Maka bererti ia bukan daripada ajaran Islam. Dengan erti kata lain, ia adalah bid'ah sesat yang haram. Maka April Fool adalah haram.
2) Jika kita melihat tujuan April Fool disambut, kita akan dapati ia hanya untuk menyakat dan menipu serta bergurau secara melampau. Tujuan sudah salah, maka apatah lagi sambutan April Fool itu sendiri. Bila kita menyakat orang lain sehingga melukakan hatinya bererti kita telah berlaku zalim. Bila kita menipu, bererti kita telah melakukan dosa. Bila kita bergurau secara melampau, maka kita telah melampaui batas gurauan yang diharuskan. Zalim, penipuan dan gurauan secara melampaui batas adalah perkara yang ditegah oleh Islam. Tidak salah bergurau, tetapi berpada-pada. Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam pun bergurau juga. Tetapi kita lihat Baginda bergurau dengan nada yang sopan, tidak melukakan hati orang lain dan tidak menipu. Maka adakah wajar kita bergurau dengan nada yang sinis sehingga melukakan hati orang lain sambil menipu pula?? Sekali lagi, April Fool haram..
3) Tiada faedah yang boleh kita dapat melalui sambutan April Fool. Adakah ia boleh mengeratkan ukhuwah? Adakah dengan menyakat, menipu dan bergurau berlebihan boleh mengukuhkan tali persahabatan? Sudah tentu tidak bahkan ia hanya mengundang keretakan hubungan! Islam adalah agama ukhuwah. Islam mengharamkan apa jua perkara yang boleh membawa kepada keretakan hubungan dan perpecahan. April Fool hanya menyebabkan perpecahan. Maka April Fool haram. Ada orang kata: Ini saja lah bulan untuk kita menipu dan menyakat orang. Benarkah begitu? Adakah zalim dan penipuan itu boleh dilakukan dalam bulan-bulan tertentu? Sudah tentu tidak. Orang yang tak belajar agama saja yang cakap begini. Sebab itu, dia menipu dan menyakat orang lain sepuas-puasnya sambil menjerit: April Fool! April Fool!! Sedangkan dia adalah 'fool' (bodoh). Allah mengharamkan kezaliman dan penipuan sepanjang masa tanpa pengecualian. Maka adakah wajar kita melanggar batas yang Allah tetapkan walaupun seketika?! April Fool haram..
4) Siapa yang 'fool' (bodoh)? Biar saya bagi jawapan: Bukan bulan April sebab bulan April tidak terlibat dalam kes ini. Bukan yang kena tipu atau disakat kerana dalam konteks ini kita katakan dia dizalimi. Jadi yang 'fool' (bodoh) adalah orang yang mengasaskan sambutan ini diikuti orang yang menyambutnya dan orang yang menyokongnya. Mereka ini adalah 'fool' (bodoh) tahap maksimum. Tidak memberi faedah langsung. Kalau 'ful' (kacang merah) ada juga faedah. Boleh dimakan. Tetapi mereka ini, tiada faedah yang boleh kita ambil. April Fool haram..

Daripada sebab-sebab yang saya kemukakan tadi, nyata kepada kita hakikat April Fool. Suka saya timbulkan persoalan: Mengapa kita mudah sangat terikut-terikut cara orang lain yang tidak seagama dengan kita? Apa agama kita tidak cukup sempurna kah? Mengapa kita mudah sangat meniru tindakan orang lain tanpa memikirkan baik buruknya tindakan tersebut? Kita dikurniakan akal untuk berfikir. Kemudian al Quran dan Sunnah sebagai panduan akal dalam menilai sesuatu perkara. Maka gunakan akal kita sebaik-baiknya. Jangan jadi 'fool' (bodoh) sangat. Kesimpulannya: NO APRIL FOOL!!

2 ulasan:

Unknown berkata...

Perayaan April Fool merupakan rentetan kejayaan Queen Isabel dan suaminya Ferdinand menjatuhkan kerajaan Islam terakhir di Sepanyol.Negeri terakhir yang dapat dirampas ialah Grenada.

Queen Isabel memerintahkan umat Islam berpindah keluar dari Sepanyol. Satu-satunya jalan keluar yang ada pada ketika itu hanyalah dengan melalui dengan jalan laut. Bilamana orang Islam keluar dari rumah dan berada di pertengahan perjalanan, rumah mereka di bakar Sebelum mereka sampai ke laut, kapal-kapal mereka pula di bakar.

Kemudian umat Islam dikepung dan dibunuh serta di bakar. Tentera kristian berasa seronok kerana sebelum merekan membunuh umat Islam, mereka disuruh terlebih dahulu melakukan pelbagai aksi yang bodoh terlebih dahulu.

KESIMPULAN.

Adakah wajar kita menyambutnya lagi??? Soal hukum akan saya terangkan pada entri yang kana datang. Sama2lah kita hayati Firman Allah :-

“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah Itulah petunjuk (yang benar)”. dan Sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, Maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu”.
(QS. Al-Baqarah [2]: 120).

Danial Farhan @ Humair berkata...

Terima kasih saudara Amirul_Muslim di atas komentar anda yang baik ini mengenai sejarah sambutan April Fool. Saya menyokong penuh kenyataan ini dan sememangnya April Fool itu tidak patut disambut oleh kita sebagai umat Islam. Saya mengalu-alukan juga anda untuk melengkapkan kekurangan pada artikel tentang April Fool ini khususnya yang berkaitan dengan hukum. Syukran.