08 September 2008

Perbanyakkan Doa Di Bulan Yang Mulia Ini

Allah Ta'ala berfirman mafhumnya:

Apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang Aku, maka (katakan lah) bahawa sesungguhnya Aku sangat dekat (dengan mereka). Aku memperkenankan doa orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka sentiasa menyahut seruan-Ku serta beriman dengan-Ku agar mereka sentiasa mendapat bimbingan (daripada-Ku). [al Baqarah: 186]

Ayat ini terletak di antara ayat-ayat yang menceritakan tentang puasa. Apakah hikmahnya ayat ini diselitkan di tengah-tengah ayat-ayat puasa sedangkan ia menceritakan tentang doa? Ini menunjukkan kepada kita bahawa berdoa di bulan Ramadhan itu sangat-sangat dituntut. Walaupun ayat ini mempunyai sebab nuzulnya yang tersendiri, saya tidak bercadang untuk memperkatakan mengenainya. Yang saya ingin sebutkan ialah hikmah ayat ini disisipkan bersama-sama ayat-ayat puasa.

Kita sedia maklum bahawa bulan Ramadhan adalah bulan yang membawa segala kebaikan. Pahala ibadah digandakan, dosa diampunkan dan doa diterima. Justeru kita dituntut agar memperbanyakkan doa di bulan yang mulia ini. Pohonlah kepadanya segala kebaikan dunia dan akhirat. Berdoalah dengan hati yang khusyuk, pasrah dan penuh keyakinan bahawa Dia akan memperkenankan doa kita kerana Dia telah berjanji akan menerima permintaan hamba-hamba-Nya. Dalam berdoa, rasai betapa hampirnya Dia sehingga anda benar-benar merasai kewujudan-Nya. Kerana itu Dia berfirman, "Aku sangat dekat!"

Namun jangan dilupakan adab-adab dan tatacara berdoa. Antara adab-adabnya ialah sebagaimana yang dijelaskan oleh Allah Ta'ala sendiri menerusi ayat ini, "Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku.." ertinya: Mematuhi segala titah perintah-Ku dan menjauhi segala larangan-Ku. Bagaimana anda tidak malu meminta kepada-Nya dalam keadaan enggan menyahut seruan-Nya? Bahkan berani pula melakukan larangan-Nya?? Tak tahu malu!! Anda inginkan Allah menyahut permintaan anda, tetapi anda tidak menyahut seruan dan perintah-Nya. Adakah ini adil? Adakah ini balasan anda terhadap segala kebaikan-Nya?? Anda hamba yang tak kenang budi!! Kerana itu Dia tegaskan, "Jika hamba-hamba-Ku inginkan doa permintaan mereka diperkenankan, maka syaratnya ialah mereka mesti menyahut panggilan-Ku."

Kemudian adab kedua yang ditegaskan oleh Allah di dalam ayat ini lagi ialah, "serta beriman dengan-Ku.." Iman yang dimaksudkan adalah iman yang benar-benar yakin lagi ikhlas. Bukan beriman cara sambal belacan. Beriman ketika susah. Ingat Tuhan ketika susah. Iman yang diinginkan oleh Allah ialah iman yang semakin bertambah. Susah senang tetap beriman. Inilah sebab kepada cepatnya terkabul doa.

Natijah daripada dua adab ini ialah, "agar mereka sentiasa mendapat bimbingan (daripada-Ku)." Bimbingan Allah jua yang kita harapkan dalam meniti hidup yang mencabar di dunia ini. Tanpa bimbingan-Nya, hidup tidak bermakna. Justeru, jaga adab dengan-Nya dalam memohon kepada-Nya, pasti bimbingan-Nya sentiasa mengiringi kita.

Perbanyakkan doa di bulan yang mulia ini dengan menjaga adab-adab berdoa kepada-Nya. Pohonlah kebaikan daripada-Nya. Yakinlah bahawa Dia pasti akan memperkenankan doa kita. Ya Allah! Terima lah doa permohonan kami...

Tiada ulasan: