29 September 2008

Muhasabah Ramadhan

Ramadhan hampir meninggalkan kita. Syawal pula bakal menjelma. Bila Ramadhan hampir melabuhkan tirainya, bermacam-macam perasaan yang menimpa. Boleh jadi ada yang berduka, boleh jadi juga ada yang gembira. Walau apa pun perasaan yang menerpa, Ramadhan sememangnya akan berlalu juga.

Justeru, mari kita koreksi bersama, sejauh mana kita telah mentarbiah diri di madrasah Ramadhan. Banyak yang perlu kita muhasabah bersama. Persoalan-persoalan yang perlu dijawab ialah:

1) Adakah puasa kita telah menjadikan kita mencapai taqwa? Jika belum, apa yang perlu kita lakukan?

2) Adakah bacaan al Quran berjaya melembutkan hati kita? Adakah penghayatan terhadap ajaran al Quran berjaya diterapkan di dalam jiwa?

3) Adakah qiyam kita di sepanjang Ramadhan berkesan untuk menjernihkan kolam hati yang keruh ini? Adakah kebesaran Allah, keagungan dan kasih sayang-Nya terasa di sanubari kita?

4) Adakah zakat fitrah kita keluarkan dengan hati yang ikhlas dan penuh peka terhadap nasib saudara seislam? Adakah ia mampu menginsafkan kita betapa kita ini sudah terlalu mewah berbanding saudara-saudara kita yang lain?!

5) Yang terakhir, adakah kita yakin puasa dan amalan kita diterima oleh Allah Ta'ala? Adakah kita akan keluar dari Ramadhan dalam keadaan telah diampunkan atau kita menjadi lebih malang kerana tidak diberi taufiq untuk bertaubat?

Semua persoalan ini saya tinggalkan kepada sidang pembaca untuk dijawab. Sama-sama kita muhasabah. Akhir kalam, Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin dari perlembahan Nil.

p/s: Syahdu juga di Hari Raya ni, lama tak pulang ke Malaysia...

Humair,
Hayyu Sabi', Madinah Nasr, Kaherah,
MESIR.

Tiada ulasan: