10 September 2008

Berselawat Selepas Terawih Bida'ah??

Seorang rakan telah mengirim email kepada saya bertanyakan tentang hukum berselawat selepas selesai menunaikan sembahyang terawih. Saya telah pun menulis jawapan balas kepada beliau menerusi email juga. Kemudian saya terdetik untuk menulis jawapan di blog ini berserta sedikit tambahan buat perkongsian bersama sidang pembaca. Saya hanya menulis jawapan ini secara ringkas. Mana-mana pembaca dialu-alukan untuk memberi sebarang komentar sekiranya terdapat kekurangan pada jawapan ini.

Sebagai muqaddimah kepada jawapan, saya mulakan dengan firman Allah Ta'ala mafhumnya:

Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman! Berselawatlah ke atas Baginda dan ucapkan salam penghormatan. [al Ahzab: 56]

Firman Allah Ta'ala lagi:

Wahai orang-orang yang beriman! Berzikirlah kepada Allah dengan zikir yang sebanyak-banyaknya. [al Ahzab: 41]

Dua ayat yang saya nyatakan di atas sudah memadai untuk menerangkan kepada kita bahawa berselawat ke atas Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam adalah HARUS bahkan SUNAT.

Keterangannya pula seperti berikut:

1) Ayat 56 daripada surah al Ahzab menjelaskan kepada kita bahawa Allah Ta'ala dan para malaikat-Nya sering berselawat ke atas Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. Buktinya adalah kata kerja 'yusollun' yang menunjukkan perbuatan yang sedang berlaku dan berterusan berlaku. Penggunaan kata kerja ini lebih tepat dan mendalam maknanya berbanding kata kerja lepas (past tense). Ini menunjukkan bahawa Allah Ta'ala dan para malaikat-Nya sentiasa berselawat ke atas Baginda tanpa terikat kepada masa, tempat dan keadaan. Selawat Allah yang berupa limpahan keberkatan dan rahmat-Nya ke atas Baginda sentiasa mengalir tanpa putus sehinggalah ke masa yang ditentukan oleh Allah Ta'ala kelak. Begitu juga selawat para malaikat yang berbentuk doa dan istighfar buat Baginda akan terus berlaku tanpa disekat oleh batasan masa, suasana dan tempat. Kerana itu Allah Ta'ala menuntut golongan beriman yang benar-benar beriman kepada risalah yang dibawa oleh Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam supaya berselawat ke atas Baginda tanpa membataskan mereka dengan masa, suasana dan tempat. Bahkan Allah Ta'ala menuntutnya secara umum. Sesiapa yang mendakwa bahawa berselawat itu hanya terbatas pada tempat-tempat yang tertentu atau masa-masa yang tertentu, bererti dia telah mengkhususkan ayat ini tanpa dalil yang mengkhususkannya. Ini juga menunjukkan kejahilannya terhadap ilmu Usul Fiqh. Maka berselawat selepas sembahyang terawih itu adalah harus bahkan sunat lebih-lebih lagi ianya dilakukan selepas sembahyang.

Jika timbul persoalan: Ada dalil yang menunjukkan pengkhususan tempat dalam berselawat seperti selepas azan atau ketika masuk ke masjid, tapi tiada dalil pun yang menunjukkan bahawa boleh berselawat selepas sembahyang fardhu atau sunat.

Kami mengatakan: Itu menunjukkan bahawa berselawat pada waktu-waktu dan tempat-tempat tersebut adalah sangat dituntut namun tidak bererti ianya tidak boleh dilakukan pada waktu dan tempat yang lain. Apatah lagi tidak terdapatnya larangan daripada Baginda agar jangan berselawat selain daripada waktu dan tempat tersebut. Maka kita kembali kepada umum ayat yang menuntut agar kita sentiasa berselawat ke atas Baginda tanpa terikat kepada suasana, tempat dan waktu. Adapun berselawat selepas sembahyang baik fardhu mahupun sunat, maka ia termasuk juga dalam doa. Bukankah berdoa selepas sembahyang itu dituntut dan dilakukan oleh Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam dan para sahabat? Bahkan selawat itu adalah sebahagian daripada doa. Maka mengapa kita membezakan antara doa dan selawat sedangkan ia adalah benda yang sama walaupun berbeza wajah??

Jika anda tidak ingin berselawat, jangan halang orang lain daripada berselawat lebih-lebih lagi dalam bulan yang mulia ini. Bulan yang dipenuhi ganjaran pahala yang melimpah ruah bagi sesiapa yang melakukan amalan kebaikan. Berselawat adalah amalan kebaikan. Jika anda menghalang orang lain daripada berselawat, bererti anda menghalang orang lain daripada melakukan kebaikan. Habis anda ingin mereka melakukan maksiat?? Lebih-lebih lagi di bulan yang mulia ini.

Seringkali ada yang berhujah ianya tidak dilakukan oleh Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. Kami ingin menyatakan bahawa sekadar ianya tidak dilakukan oleh Baginda, tidak membawa erti ianya haram atau makruh dilakukan sehingga datang dalil yang jelas bahawa Baginda melarangnya. Ini adalah suatu yang maklum bagi mereka yang menguasai ilmu Usul Fiqh.

Walaupun Baginda tidak melakukannya sekalipun, namun Baginda memberikan galakan agar berselawat ke atas Baginda tanpa terbatas dengan disokong pula oleh ayat yang kita bicarakan ini.

2) Hanya orang beriman sahaja yang benar-benar akan berselawat ke atas Nabi sallallahu 'alaihi wasallam. Selawat adalah lambang cinta kepada Baginda. Orang yang bercinta akan selalu menyebut-nyebut kekasih hatinya. Adapun orang yang enggan berselawat, bahkan menghalang orang lain daripada berselawat serta menjatuhkan hukum bida'ah pula, maka orang ini diragui imannya walaupun dia mendakwa menghidupkan sunnah Nabi sallallahu 'alaihi wasallam kononnya!

3) Ayat 41 pula menuntut kita agar selalu mengingati Allah Ta'ala dengan sebanyak-banyaknya. Ayat ini juga umum. Kita dituntut dan digesa agar mengingati Allah Ta'ala tanpa batasan. Selawat pun begitu juga kerana selawat adalah zikir. Tiada beza antara keduanya. Patutkah anda membezakan antara zikir dengan selawat? Sedangkan hakikatnya adalah sama walaupun berbeza rupa wajahnya. Kita dituntut untuk berzikir dan juga berselawat tanpa terikat kepada masa dan tempat. Jika anda menghalang orang lain daripada berselawat, bererti anda menghalangnya daripada berzikir. Maka anda adalah syaitan atau pun munafiq. Boleh jadi juga kafir kerana hanya tiga golongan ini saja yang menghalang orang mukmin daripada berzikir kepada Allah Ta'ala. Persoalannya adakah orang yang mengaku mengikut jejak langkah salaf berani menghalang orang lain daripada berzikir mengingati Allah? Ini sudah pasti tak lojik. Hanya orang-orang munafik dan berselindung di sebalik topeng Salaf sahaja yang berbuat begini.

Konklusinya, berselawat, berzikir dan berdoa selepas sembahyang itu adalah sunat hukumnya. Zahir ayat dan umumnya menunjukkan begitu tidak yang lain. Apatah lagi waktu selepas sembahyang itu adalah waktu yang dimustajabkan doa. Lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan yang mulia ini.

Akhir kalam, nasihat saya buat sidang pembaca agar melakukan amalan kebaikan sebanyak-banyaknya di bulan yang mulia ini. Pedulikan kata-kata puak yang tidak memahami. Saya tidak menujukan tulisan ini buat mereka yang Salafi kerana saya tidak mengharapkan apa-apa perubahan daripada mereka. Saya menujukan tulisan ini sebagai perkongsian buat sidang pembaca yang mempunyai secebis keinsafan di hati dalam mencari kebenaran. Wallahu 'alam.

Humair,
Nasr City, Kaherah, Mesir.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Salam,

Sila rujuk:

http://www.darulkautsar.net/3073-Selawat_Dan_Zikir_Di_Celah_Sembahyang_Tarawih.html


atau lawatilah: www.darulkautsar.net utk perkongsian ilmu